Stawiamy na prosty język

22
napis - tablica - Kto, co, gdzie, kiedy - czyli stawiamy na zrozumiała komunikację

Język urzędniczy jest często niezrozumiały, a dokumenty zbyt zawiłe i niejednoznaczne dla klienta. Działania w ramach prowadzonego przez miasto przedsięwzięcia „Kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego – czyli stawiamy na zrozumiałą komunikację” – mają to zmienić.

Prowadzone badania potwierdzają, że jedna piąta dorosłych Polaków ma problemy ze zrozumieniem tekstów i wypowiedzi adresowanych do nich przez instytucje publiczne. Miasto Jasło chce wdrożyć standardy prostej polszczyzny, by klienci łatwiej mogli komunikować się z urzędem, a w konsekwencji by sprawniej ich obsługiwać.

Prosty język umożliwia szybszą komunikację, bo trzeba pisać prosto i krótko. W ten sam sposób można komunikować się zarówno z przeciętnym obywatelem, który ma słabsze kompetencje, ale też z tym, który ma niewiele czasu na przetwarzanie zalewających go każdego dnia informacji. – Nasze działania w ramach tego przedsięwzięcia mają sprawić by komunikacja – zarówno na linii urząd – urząd, a także na linii urząd –jednostki przebiegała jak najlepiej. Stawiamy na prosty i zrozumiały język – zaznacza Ryszard Pabian, burmistrz Jasła.

Stąd też w przygotowanych w ramach projektu szkoleniach z „Prostego języka” wzięli udział pracownicy Urzędu Miasta w Jaśle oraz pracownicy wszystkich jego jednostek organizacyjnych, spółek i placówek oświatowych. Szkolenie jest jednym z zadań tego przedsięwzięcia, kolejnym jest przygotowanie programu skutecznej komunikacji, czy też filmiki instruktażowe dotyczące szybkiej i skutecznej komunikacji z samorządem.

Przedsięwzięcie „Kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego – czyli stawiamy na zrozumiałą komunikację” realizowane jest w ramach projektu „Jasło – moje miasto, mój dom”, finansowanego z mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 oraz budżetu państwa.