E-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Na mocy obowiązujących przepisów skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć wszyscy przedsiębiorcy zarejestrowani w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).
Termin, od którego przedsiębiorcy są zobowiązani do posiadania skrzynki do e-Doręczeń jest zależny od daty rejestracji firmy w CEIDG albo KRS:
- firmy, które zarejestrują działalność po 10 grudnia 2023 r. w KRS oraz od 1 stycznia 2024 roku w CEIDG, będą zakładać skrzynki do e-Doręczeń przy okazji rejestracji firmy;
- firmy, które powstały przez ww. datami muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń w terminie do 10 marca 2024 r.- firmy zarejestrowane w KRS, do 30 września 2026 r. – firmy zarejestrowane w CEIDG.
Każdy przedsiębiorca powinien mieć skrzynkę do e-Doręczeń zarówno jako obywatel jak i jako przedstawiciel, pełnomocnik firmy. Nie można posługiwać się tą samą skrzynką.
Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń przedsiębiorcy mogą złożyć już dziś za pośrednictwem katalogu usług na stronie biznes.gov.pl. Aby złożyć wniosek należy zalogować się do usługi profilem zaufanym albo e-dowodem oraz podpisać go przy użyciu profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, pieczęci elektronicznej lub e-dowodu.
Szczegółowe informacje dotyczące skrzynki do e-Doręczeń można znaleźć na stronie biznes.gov.pl .