Wniosek możesz złożyć:
- elektronicznie: korzystając z usługi DL-1 Deklaracja na podatek leśny – Ministerstwo Finansów na platformie ePUAP.
- drogą pocztową na adres:
Urząd Miasta w Jaśle
ul. Rynek 12
38-200 Jasło - osobiście w Kancelarii Urzędu Miasta w Jaśle (ul. Rynek 12, parter), w godzinach pracy urzędu.
Jakie dokumenty musisz wypełnić?
Deklarację na podatek leśny wraz z odpowiednim załącznikiem:
- formularz załącznika do deklaracji ZDL-1 (Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu)
- formularz załącznika do deklaracji ZDL-2 (Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania)
- Pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem opłaty skarbowej
Ile i jak zapłacisz?
Stawki podatku leśnego na rok 2024 wynoszą:
- Od 1 ha – równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy, czyli 61,017 zł/ha.
- Dla lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych – 50% stawki określonej wyżej, czyli 30,5085 zł/ha. Średnią cenę sprzedaży drewna określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Podatek obliczony w deklaracji należy wpłacić bez wezwania, na nadany przez urząd indywidualny rachunek bankowy podatnika, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 każdego miesiąca.
Pełnomocnictwo (jeśli takie zostało udzielone) – 17 zł.
Zapłać:
- w kasie urzędu – gotówką lub kartą płatniczą w momencie składania wniosku,
lub - opłatę skarbową, przelewem na rachunek Miasto Jasło nr 33 8627 1011 2001 0048 6891 0003,
- Jeśli nie posiadasz jeszcze indywidualnego numeru rachunku bankowego, podatek możesz wpłacić na konto: 92 8627 1011 2001 0048 6891 0008.
- Oryginał dowodu wpłaty dołącz do wniosku.
Uwaga! W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej rat.
Jak długo będziesz czekać na odpowiedź?
Wymiar podatku na koncie podatkowym podatnika wprowadzany jest do 1 miesiąca od dnia złożenia prawidłowo wypełnionej deklaracji wraz z załącznikiem. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może wydłużyć się do 2 miesięcy.
Jak się możesz odwołać?
Jeżeli podatnik nie złożył deklaracji lub wysokość podatku jest inna, niż ta, którą podatnik wykazał w deklaracji, organ podatkowy przeprowadzi postępowanie podatkowe zakończone wydaniem decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.
Możesz odwołać się od wydanej przez nas decyzji.
Informacje jak złożyć odwołanie, znajdziesz w usługach Odwołane od decyzji.
Dodatkowe informacje
Deklarację na podatek leśny należy składać w urzędzie miasta zgodnie z miejscem położenia przedmiotów opodatkowania w terminie do 15 stycznia każdego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
Obowiązek składania deklaracji dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg na podstawie przepisów ustawy o podatku leśnym oraz uchwały rady miasta.
Wpłać podatek w terminie, aby uniknąć naliczenia odsetek od zaległości podatkowych oraz wszczęcia postępowania egzekucyjnego,
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny.
Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2023r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2023r.
Klauzula informacyjna
Potrzebujesz więcej informacji?
Zadzwoń pod numer:
13 448 63 46
Informacje o dokumencie
Wydział odpowiedzialny merytorycznie: Wydział Wymiaru Podatków i Opłat Lokalnych
Oznaczenie dokumentu: brak