Podatek leśny

zarys budynkuWniosek możesz złożyć:

Jakie dokumenty musisz wypełnić?

Deklarację na podatek leśny wraz z odpowiednim załącznikiem:

Ile i jak zapłacisz?

Stawki podatku leśnego na rok 2024 wynoszą:

  1. Od 1 ha – równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy, czyli 61,017 zł/ha.
  2. Dla lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych – 50% stawki określonej wyżej, czyli 30,5085 zł/ha. Średnią cenę sprzedaży drewna określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Podatek obliczony w deklaracji należy wpłacić bez wezwania, na nadany przez urząd indywidualny rachunek bankowy podatnika, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 każdego miesiąca.

Pełnomocnictwo (jeśli takie zostało udzielone) – 17 zł.

Zapłać:

  • w kasie urzędu – gotówką lub kartą płatniczą w momencie składania wniosku,
    lub
  • opłatę skarbową, przelewem na rachunek Miasto Jasło nr 33 8627 1011 2001 0048 6891 0003,
  • Jeśli nie posiadasz jeszcze indywidualnego numeru rachunku bankowego, podatek możesz wpłacić na konto: 92 8627 1011 2001 0048 6891 0008.
  • Oryginał dowodu wpłaty dołącz do wniosku.

Uwaga! W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej rat.

Jak długo będziesz czekać na odpowiedź?

Wymiar podatku na koncie podatkowym podatnika wprowadzany jest do 1 miesiąca od dnia złożenia prawidłowo wypełnionej deklaracji wraz z załącznikiem. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może wydłużyć się do 2 miesięcy.

Jak się możesz odwołać?

Jeżeli podatnik nie złożył deklaracji lub wysokość podatku jest inna, niż ta, którą podatnik wykazał w deklaracji, organ podatkowy przeprowadzi postępowanie podatkowe zakończone wydaniem decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.

Możesz odwołać się od wydanej przez nas decyzji.
Informacje jak złożyć odwołanie, znajdziesz w usługach Odwołane od decyzji.

Dodatkowe informacje

Deklarację na podatek leśny należy składać w urzędzie miasta zgodnie z miejscem położenia przedmiotów opodatkowania w terminie do 15 stycznia każdego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Obowiązek składania deklaracji dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg na podstawie przepisów ustawy o podatku leśnym oraz uchwały rady miasta.

Wpłać podatek w terminie, aby uniknąć naliczenia odsetek od zaległości podatkowych oraz wszczęcia postępowania egzekucyjnego,

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny.

Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2023r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2023r.

Klauzula informacyjna

Potrzebujesz więcej informacji?

Zadzwoń pod numer:
13 448 63 46

Informacje o dokumencie

Wydział odpowiedzialny merytorycznie: Wydział Wymiaru Podatków i Opłat Lokalnych

Oznaczenie dokumentu: brak

Powrót do katalogu usług

Przejdź do treści