Profil zaufany – narzędzie przydatne w czasach epidemii

632

Profil zaufany –  narzędzie przydatne w czasach epidemii

W związku z uruchomieniem przez rząd rejestracji na szczepienia przeciwko COVID-19 w formie elektronicznej, przy której wymagane jest posiadanie profilu zaufanego poniżej prezentujemy najważniejsze informacje dotyczące tego narzędzia.

Czym jest profil zaufany ?

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe przez Internet. Za jego pomocą można podpisać dokumenty elektroniczne i złożyć wiele wniosków.

Profil zaufany jest środkiem identyfikacji elektronicznej. Umożliwia złożenie podpisu zaufanego, ale nie jest podpisem elektronicznym.

Można mieć aktywny tylko jeden profil zaufany (identyfikacja po numerze PESEL).

Dla kogo jest profil zaufany ?

Profil zaufany może założyć każdy, kto spełnia następujące warunki:

  • posiada numer PESEL,
  • miał lub ma polski dowód osobisty,
  • ma pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
  • ma ważny dowód osobisty lub paszport.

Wymagane jest także posiadanie adresu e-mail oraz telefonu komórkowego.

Na podany adres e-mail przesyłane są powiadomienia o statusie spraw i wysłanych wnioskach.  Na podany numer telefonu wysyłane są jednorazowe kody SMS, za pomocą których potwierdzane jest logowanie do usługi oraz podpisane są dokumenty.

Osoby całkowicie ubezwłasnowolnione oraz dzieci przed ukończeniem 13 roku życia nie mogą mieć profilu zaufanego.

Jaki jest okres ważności profilu zaufanego?

Profil zaufany jest ważny przez 3 lata. Po tym czasie wymaga odnowienia, co można zrobić samodzielnie, bez wychodzenia z domu.

Wyjątkiem jest Tymczasowy profil zaufany, który jest ważny tylko przez 3 miesiące i jego ważności nie można samodzielnie przedłużyć.

Jak założyć profil zaufany?

Założenie profilu zaufanego jest stosunkowo proste i wymaga realizacji trzech podstawowych kroków:

Przejścia na stronę https://pz.gov.pl/;
Kliknięcia  opcji „zarejestruj się”;
Dokonania wyboru sposobu uzyskania profilu zaufanego:

1. Załóż profil zaufany za pomocą banku lub innego dostawcy tożsamości

To najprostszy sposób założenia profilu zaufanego, który nie wymaga wychodzenia z domu. Jedynym wymogiem jest posiadanie bankowości elektronicznej w banku który oferuje usługę autoryzacji profilu zaufanego. Usługę taką posiadają: PKO BP, ING Bank Śląski, Bank Millennium, Inteligo, Bank Pekao, mBank, BZWBK, Alior Bank oraz serwis Envelo.

Sprawdzić czy bank znajduje się na liście placówek oferujących usługę potwierdzania profilu można na stronie: https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp

Po wyborze banku należy postępować zgodnie ze wskazówkami.

Profil założony przy wykorzystaniu bankowości elektronicznej jest potwierdzany przez bank i nie wymaga wizyty w placówce potwierdzającej! Nie jest zatem konieczne przychodzenie do Urzędu.

2. Załóż tymczasowy profil zaufany

Tymczasowy profil zaufany jest przeznaczony dla osób, które chcą uzyskać profil zaufany bez wychodzenia z domu, ale nie mogą go założyć za pomocą internetowego konta bankowego lub dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Tymczasowy profil zaufany jest potwierdzany na podstawie rozmowy wideo z urzędnikiem, do której potrzebne jest urządzenie z dostępem do Internetu, wyposażone w kamerę i mikrofon. Może to być tablet, telefon, komputer stacjonarny lub laptop. Na tym urządzeniu musi działać aplikacja do rozmowy wideo.

Po złożeniu wniosku, na adres e-mail wysyłane jest potwierdzenie oraz numer wniosku, który będzie potrzebny, aby rozpocząć rozmowę z urzędnikiem. Należy przygotować ważny dokument tożsamości i zaczekać na telefon od urzędnika w wybranym we wniosku zakresie godzin.

3. Wybierz narzędzie do logowania e-dowodem

To sposób na samodzielne potwierdzenie profilu zaufanego online, który wymaga posiadania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC. W tym zakresie można użyć smartfonu lub czytnika podłączonego do komputera. Należy skorzystać z aplikacji eDO App do logowania. Aplikacja ta jest dostępna na telefony wyposażone w moduł NFC.

Przed logowaniem należy przygotować 6-cyfrowy numer CAN oraz 4-cyfrowy PIN. Następnie trzeba otworzyć aplikację eDO App, zeskanować kod QR lub przepisać numer znajdujący się pod kodem oraz postępować zgodnie z poleceniami pojawiającymi się na ekranie.

4. Wniosek on-line do potwierdzenia w placówce (ponad 2 tysiące miejsc w Polsce i za granicą)

W celu potwierdzenia profilu zaufanego w punkcie potwierdzającym należy wypełnić formularz on-line, podać w nim swoje dane oraz ustalić nazwę użytkownika i hasło. Należy pamiętać, że nazwy użytkownika nie można później zmienić – ustala się ją raz.

Wniosek należy zatwierdzić kodem, który zostanie przesłany na podany telefon komórkowy. Następnie z ważnym dokumentem tożsamości należy udać się do dowolnego punktu potwierdzającego profil zaufany.

W Jaśle można to zrobić w niżej wymienionych miejscach:

Nazwa punktu potwierdzającegoAdresNumer telefonu
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Jasielskie BPul. Słowackiego 613 44 842 81
Podkarpacki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia Jasło ul. Mickiewicza 413 44 631 06
Urząd Miasta w Jaśleul. Rynek 1213 44 86 341
Urząd Skarbowy W Jaśleul. Staszica 313 44 63 794
ZUS Oddział w Jaśleul. Rynek 18 b13 44 640 01

Szczegółowe informacje jak założyć profil zaufany są dostępne na stronie https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany.

Dodatkowe informacje w sprawie profilu zaufanego?

  • Dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące profilu zaufanego można uzyskać
    w Ministerstwie Cyfryzacji codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-18:00 pod numerem telefonu: 42 253 54 50 lub adresem e-mail pz‑pomoc@coi.gov.pl;
  • Dodatkowe informacje dotyczące potwierdzania Profilu Zaufanego w Urzędzie Miasta Jasła można uzyskać w Wydziale Wspierania Przedsiębiorczości Urzędu Miasta w Jaśle pod numerem telefonu: 13 44 86 341 lub adresem email: cedg@um.jaslo.pl

Filmy instruktażowe