Objawy Covid-19: wysoka gorączka i zmęczenie, kaszel, duszności, utrata węchu i smaku.

WAŻNE!

  • jeżeli występują u Ciebie duszności lub kłopoty z oddychaniem, natychmiast zadzwoń na numer 112 lub 999,

  • sprawdzaj saturacje, jeżeli spada również zadzwoń na podane wyżej numery.

Jeśli masz objawy charakterystyczne dla COVID-19, co musisz zrobić w pierwszej kolejności?

Należy telefonicznie skontaktować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, który może skierować Cię na test wykrywający SARS-CoV-2.

Przychodnia świadcząca usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej może zaproponować pacjentowi teleporadę. Jeśli jednak pacjent nie zgodzi się na taką formę porady przychodnia ma obowiązek przyjęcia go w gabinecie lekarskim.

Jeśli nie możesz skontaktować się ze swoim lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej:

Skorzystaj z wyszukiwarki poradni podstawowej opieki zdrowotnej!

Zlecenie wykonania testu na koronawirusa może wystawić Ci lekarz POZ oraz dyżurujący w ramach nocnej lub świątecznej opieki zdrowotnej. Możesz również zapisać się on-line na test.

Jeśli nałożono na ciebie kwarantannę trwa ona:

  • 5 dni (jeśli udzielasz świadczeń chorym na COVID19 (np. jesteś lekarzem, pielęgniarką), jesteś żołnierzem lub funkcjonariuszem Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej lub Służby Ochrony Państwa),
  • 7 dni (wystawione skierowanie na test i powrót zza granicy).

Kwarantanna dla współdomowników

Kwarantanna osób mieszkających z osobą chorą na COVID-19 trwa tyle czasu, ile izolacja chorego.

Przez 30 dni od zakończenia choroby osoby, które zakończyły izolację lub hospitalizację nie zostaną objęte kwarantanną z powodu zamieszkiwania z osobą objętą izolacją.

Ważne! Jeśli z powodu mieszkania z osobą zakażoną objęto Cię kwarantanną przed 15.02, odbywasz ją na dotychczasowych zasadach (czyli przez okres izolacji osoby chorej i dodatkowe 7 dni). Dodatkowo:

  • osoby zaszczepione, które uzyskały negatywny wynik testu zostaną zwolnione z kwarantanny.
  • osoby niezaszczepione mogą zostać zwolnione z kwarantanny w przypadku uzyskania negatywnego wyniku testu po zakończeniu izolacji osoby, z którą mieszkają.

Obowiązki przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej

Przychodnia ma informacje z systemu NFZ o wszystkich swoich pacjentach chorych na Covid-19.
Po 7 dniach od zachorowania przychodnia ma obowiązek zadzwonić do zakażonego pacjenta z udzieleniem teleporady gdy stan zdrowia pacjenta jest niezadawalający to lekarz bądź pielęgniarka udają się z wizytą domową i wykonują usługi zgodnie z kompetencjami, w tym zastrzyki, pobieranie próbek do badań.

Jeśli masz więcej niż 60 lat, lekarz podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek zbadania Cię w ciągu 48 godzin od stwierdzenia zakażenia COVID-19. Wizyta może odbyć się w domu.

W przypadku pacjenta, który nie jest w stanie samodzielnie przemieszczać się lub którego stan zdrowia to uzasadnia, lekarz w podmiocie leczniczym zleca jego transport, odpowiednio do miejsca izolacji albo izolacji w warunkach domowych albo szpitala.

Dzieci w wieku do ukończenia 2. roku życia, podejrzane o zakażenie wirusem SARS-CoV-2, muszą być bezwzględnie przyjęte na wizycie osobistej u lekarza. Jeśli lekarz odmawia realizacji wizyty osobistej zgłoś to do Rzecznika Praw Pacjenta pod nr infolinii 800 190 590.

Jeśli miałeś lekarską poradę telemedyczną i nie otrzymałeś skierowania lub recepta została błędnie wystawiona, lub chcesz skorzystać z bezpłatnej porady psychologa zadzwoń na Infolinię Domowej Opieki Medycznej dla Pacjentów (całodobowa) 22 735 39 40.

Co może zrobić pacjent, jeśli teleporada nie wystarcza, nadal źle się czuje?

Pacjent może się też udać do innej placówki, np. po godzinie 18 w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej SOR numer telefonu: 13 446 20 41. Może też skorzystać z teleporady przez stronę pacjent.gov.pl bądź zmienić placówkę medyczną, w której się leczy.

Testy na COVID-19 w przypadku choroby współdomowników

Za pośrednictwem platformy Domowej Opieki Medycznej możliwe jest zapisanie się na test za pośrednictwem specjalnego formularza. Jednak nie częściej niż raz na siedem dni. Testy realizowane na podstawie formularza są bezpłatne.

Jak otrzymać pulsoksymetr?

W przypadku osoby, która ukończyła 55 lat, pulsoksymetr zostaje jej wysłany po potwierdzeniu pozytywnego wyniku na COVID-19. Osoby przed ukończeniem 55 roku życia mogą zgłosić potrzebę posiadania pulsoksymetru, aby taki otrzymać należy wypełnić formularz.

Pulsoksymetr dostarczy Ci pracownik Poczty Polskiej.

Jeśli osoba chora na COVID-19 będzie potrzebowała wypożyczyć sprzęt medyczny np. koncetrator tlenu może się udać na stronę https://www.medyk.rzeszow.pl numer telefonu 517 297 938 bądź http://caritas.rzeszow.pl numer telefonu 13 446 56 02 zapoznać się z ofertą i wypożyczyć potrzebny sprzęt.

Jak otrzymać pomoc w zakupie żywności, leków itp.?

Osoby przebywające w kwarantannie, a także osoby starsze, samotne, niepełnosprawne nieposiadające rodziny lub osób bliskich mogą zgłaszać potrzeby w zakresie dostarczenia niezbędnych artykułów żywnościowych i leków pod numerem telefonu 13 446 43 28 w godzinach pracy MOPS w Jaśle tj. w poniedziałki w godz. 730-1700 od wtorku do czwartku w godzinach 730-1530 oraz w piątki w godzinach 730-1400. Ośrodek skieruje wolontariusza, który dostarczy potrzebne artykuły.

Newsletter

Wpisz się na listę mailingową, aby otrzymywać najnowsze informacje.
SUBSKRYBUJ
Zapisanie się do Newslettera oznacza akceptację zgody na przetwarzanie danych osobowych, którym administratorem jest Miasto Jasło, reprezentowane przez Burmistrza Miasta Jasła, z siedzibą przy ul. Rynek 12, 38-200 Jasło.
close-link
Skip to content