Do tej pory w Szkole Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych w trakcie lekcji. Od lutego przyszłego roku uczniowie nie będą mogli używać telefonów oraz innych urządzeń elektronicznych również w czasie przerw. „Dwunastka”, jako jedna z pierwszych w Jaśle, bierze przykład z wielu innych polskich szkół, w których już taki przepis wprowadzono.

Podstawą do wprowadzenia nowych zasad były wyniki ogólnopolskich badań dotyczących nałogowego korzystania z telefonów komórkowych przeprowadzone przez Fundację DBAM O MÓJ Z@SIĘG oraz codzienne obserwacje dotyczące negatywnych skutków nadużywania przez dzieci i młodzież mediów elektronicznych. Celem podejmowanych przez szkołę działań jest nauka odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych oraz pokazanie młodym ludziom, że oprócz telefonu i komputera istnieje świat realny, który jest światem ciekawym, pełnym ludzi i aktywności, w które warto się zaangażować.

– Nie jesteśmy pierwszą szkołą w Polsce, która wprowadza takie rozwiązanie. Podobne zapisy funkcjonują już w innych szkołach i znakomicie się to sprawdza. Uczniowie przede wszystkim zaczynają ze sobą rozmawiać, a dodatkowo, jak wynika z przeprowadzonych badań, może to przyczynić się do osiągania przez nich lepszych wyników w nauce – mówi Aleksandra Zajdel-Kijowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle.

Według badań przeprowadzonych przez London School of Economics, uczniowie szkół, w których zabronione jest korzystanie z komórek, osiągają wyniki lepsze o ponad 6,4% od uczniów uczących się w szkołach, gdzie korzystanie z telefonów jest dozwolone.

Pokolenie pochylonych głów

Dzieci i młodzież spędzają coraz więcej czasu w świecie cyfrowych mediów. Z tego powodu nazywani są pokoleniem pochylonych głów lub pokoleniem „ALWAYS ON”. Konsekwencją tego są problemy z nauką, koncentracją uwagi, mową, a także spadek aktywności szkolnych jak i pozaszkolnych. – Również bezsenność, depresja i uzależnienie od nowych mediów to niebezpieczne konsekwencje nieodpowiedniego korzystania z cyfrowych mediów. Liczne badania pokazują silną zależność między uzależnieniem od internetu a depresją – mówi Anna Jagielska, psycholog szkolny.

Zdaniem Elżbiety Buglewicz, pedagoga szkolnego, poważnym problemem związanym z elektronicznymi mediami jest również wykorzystywanie ich do stosowania przemocy. – Rozpowszechniona mobilność współczesnych urządzeń przyczynia się do tego że ewentualne przejawy cyberprzemocy mają miejsce szybciej i częściej. Z rozmów z uczniami wynika, że z jedną z najczęściej przez nich doświadczanych form cyberprzemocy jest zachowanie związane z robieniem zdjęć i filmów bez ich pozwolenia.

Rodzice za zmianami

W szkole problem nadużywania mediów elektronicznych był dostrzegany już od dawna. W związku z tym podejmowane były różnorodne działania. Motywacją do wprowadzenia radykalnego rozwiązania była inicjatywa Rady Rodziców, której członkowie wskazali konieczność uregulowania zasad korzystania z telefonów na terenie szkoły. Wielu rodziców młodszych uczniów zwracało uwagę, że ich dzieci, jeżeli nawet nie chcą używać telefonu w szkole, to i tak go przynoszą, bo albo czują się gorsze, albo nie mają z kim porozmawiać, czy pobawić się na przerwach.

W listopadzie odbyło się pierwsze spotkanie z rodzicami. Przedstawiciele Rady Rodziców przekazali pozostałym rodzicom swoje refleksje dotyczące skutków niekontrolowanego używania przez dzieci i młodzież mediów cyfrowych oraz propozycję ograniczenia czasu spędzanego przez nich w sieci. – Nie była to łatwa decyzja, bo chociaż rodzice zgadzali się z naszymi argumentami, to wiedzieli, że ich dzieci nie będę z tego zakazu zadowolone. To tym bardziej utwierdzało nas w tym, że wprowadzane przez nas zmiany wpłyną na tych uczniów, którzy utracili wewnętrzną równowagę w życiu z powodu nałogowego korzystania z mediów cyfrowych – opowiada dyrektorka szkoły.

Pilny kontakt z rodzicem lub opiekunem

W szkole przypominają, że w momencie przekroczenia przez dzieci i młodzież murów szkolnych, to właśnie szkoła przejmuje za nich odpowiedzialność. Jeśli uczeń będzie musiał pilnie skontaktować się z rodzicami bądź opiekunami, to może ze swojego telefonu za zgodą wychowawcy, bądź szkolnego pedagoga lub psychologa. Może skorzystać również z telefonu stacjonarnego znajdującego się w sekretariacie szkoły. Działa to również w drugą stronę. Jeżeli rodzic chce porozmawiać z dzieckiem może zadzwonić do sekretariatu, a stąd informacja zostanie przekazana uczniowi, bądź uczeń zostanie poproszony do telefonu.

Fonoholizm, czyli uzależnienie od telefonów

Zdaniem wielu specjalistów smartfony bardzo mocno zmieniły życie nie tylko w szkole, ale w codziennym życiu każdego dorosłego człowieka.Od września tego roku minister edukacji Francji zadecydował, że używanie telefonów komórkowych na terenie francuskich szkół podstawowych i średnich jest całkowicie zabronione. W Polsce na razie nikt nie zdecydował o odgórnym rozwiązaniu tej kwestii. O sposobie korzystania z telefonów przez uczniów w szkołach decydują zatem dyrektorzy.Tak stało się właśnie w jasielskiej “Dwunastce”.

Urząd Miasta w Jaśle/SP nr 12